„Nie odkryjesz nowych lądów, dopóki nie odważysz się stracić brzegu z oczu.”

Sponsorzy 2018

gmina i powiat.jpg
jawor.jpg
unimark.jpg
slovrur.jpg

JKN na Facebooku

Pogoda w Nisku

http://www.swiatpogody.pl

JKN na Instagram

Szanty

Jacht Klub Nisko Strefa Klubowicza Szkolenia - archiwum Operator SRC/LRC Co to jest SRC/LRC

Co to jest świadectwo SRC , LRC

Zgodnie z obowiązującym obecnie morskim, światowym systemem łączności alarmowej i bezpieczeństwa GMDSS (Global Maritime Distress  and Safety System) każdy statek morski musi być wyposażony w szereg podsystemów, których zadaniem jest zapewnienie bezpieczeństwa i łączności  z każdego miejsca na morzu ze stacjami brzegowymi.

Do tych podsystemów należą w szczególności;

- Radiotelefon VHF (Very High Frequency) czyli tzw. UKF-ka

- Radiotelefon MF/HF - radiotelefon morski pracujący w paśmie fal pośrednich (MF -komunikacja średniego zasięgu) i krótkich (HF - komunikacja dalekiego zasięgu)

- System DSC - system selektywnego wywołania stacji brzegowych lub statków

- INMARSAT - system łączności satelitarnej

- COSPAS-SARSAT - satelitarny system alarmowania i lokalizacji obiektów w niebezpieczeństwie

- MSI - system morskich informacji dotyczących bezpieczeństwa

- EPIRB - radiopława awaryjna

- SART - transponder radarowy lokalizowany przez radar

Ponieważ wymienione wyżej podsystemy wchodzące w skład GMDSS mają różny zasięg , wprowadzono pojęcie obszarów morskich na których poruszające się statki powinny być wyposażone w odpowiedni sprzęt, zapewniający łączność ze stacją brzegową. Obszary te zostały określone następująco;

- A1 - obszar oddalony o ok. 20-30 Mm od stacji brzegowej, w którym możemy ją zaalarmować za pomocą radia VHF z DSC

- A2 - obszar oddalony o ok. 150 Mm os stacji brzegowej, w którym możemy ją zaalarmować za pomocą radiostacji pośredniofalowej MF/HF z DSC

- A3 - obszar morski, w którym możemy zaalarmować stację brzegową za pomocą satelitarnego systemu INMARSAT. Obszar ten znajduje się pomiędzy 70°S a 70°N

- A4 - pozostałe obszary

 

Elementy systemu GMDSS znajdujące się na statku mogą obsługiwać tylko osoby, które posiadają odpowiednie uprawnienia. I tak w przypadku statków pozakonwencyjnych do jakich należą jachty przewidziano następujące świadectwa;

- świadectwo operatora bliskiego zasięgu - SRC (Short Range Certificate), które uprawnia do obsługi urządzeń GMDSS na statkach pozakonwencyjnych tylko na obszarze morza A1

- świadectwo operatora łączności dalekiego zasięgu - LRC (Long Range Certificate). Ten dokument uprawnia do obsługi urządzeń GMDSS na wszystkich statkach pozakonwencyjnych w obszarach A1,A2,A3,A4.

 

Po co nam świadectwo SRC lub LRC

Jak już wiemy każdy statek morski musi posiadać na swoim pokładzie urządzenia zapewniające łączność alarmową i bezpieczeństwa.

Obsługa tych urządzeń musi być prowadzona przez osobę posiadającą odpowiednie uprawnienia. Tak więc świadectwo operatora SRC lub LRC jest drugim po uprawnieniach do prowadzenia jachtu dokumentem, koniecznym do odbycia rejsu i musi go posiadać chociaż jedna osoba w załodze jachtu morskiego ( nie musi to być skiper).

W wielu krajach uprawnienia te są częściej kontrolowane niż same kwalifikacje żeglarskie i aby wyczarterować jacht musimy je posiadać lub zamustrować do załogi osobę z takim świadectwem.

Pomijając jednak kwestie prawne dobrze jest wiedzieć jak skutecznie wezwać pomoc na morzu, odebrać prognozy pogody i ostrzeżenia nawigacyjne, potrafić porozumiewać się z kapitanatami, strażą graniczną, czy też innymi jachtami. Warto wziąć udział w szkoleniu aby poznać sprzęt znajdujący się na jachcie, procedury porozumiewania się i specyficzne słownictwo.